17ژانویه 2024 - افراد مبتلا به دیابت به لطف اسپری انسولین جدید که در انتظار انجام آزمایشات بالینی است، به زودی می توانند از تزریق روزانه خودداری کنند.

تیمی از محققین مستقر در نروژ قرار است این اسپری را در یک کارآزمایی بالینی آزمایش کنند تا ببینند که آیا می‌تواند سطح قند خون را به اندازه ی تزریق روزانه یا بهتر از آن کنترل کند.

این اسپری به افراد مبتلا به دیابت این امکان را می دهد که انسولین را مستقیماً از روی پوست ساعد به بدن خود تحویل دهند.انسولین در عرض چند دقیقه وارد جریان خون می شود و به سلول های فرد کمک می کند تا قند را از خون جذب کنند.

کارشناسان می گویند که این اسپری جیبی می تواند زندگی افراد مبتلا به دیابت را که مجبورند سه بار یا بیشتر در طول روز به خود انسولین تزریق کنند، متحول کند.

عدم تجویز مقدار مناسب انسولین می تواند باعث افزایش سطح قند خون فرد شود و قند خون بالا می تواند صدمات جبران ناپذیری به اعصاب، کلیه ها، رگ های خونی و چشم فرد وارد کند.

تزریق روزانه ی انسولین معمولاً توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده می شود، اما از هر چهار فرد مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر به آن نیاز دارد.

دیابت انگلستان گزارش داده است که بیش از 30 درصد از افراد عمداً از تزریق انسولین خودداری می کنند زیرا از انجام آن در ملاء عام خجالت می کشند یا از سوزن می ترسند.

به گفته ی محققان، افرادی که به طور مکرر تزریق انسولین خود را فراموش می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی از جمله قطع اندام تحتانی، بیماری های قلبی عروقی و نابینایی هستند.

اسپری انسولین جدید، که از انسولین و کربنات پروپیلن تشکیل شده است به عنوان یک گزینه کمتر تهاجمی برای افراد مبتلا به دیابت عمل می کند.کربنات پروپیلن، یک ماده شیمیایی است که به کرم های آرایشی پوست کمک می کند تا از لایه ی بیرونی به داخل پوست نفوذ کنند.

این اسپری که توسط شرکت نروژی InsuLife ساخته شده است، در طول این کارآزمایی بالینی روی 12 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش خواهد شد.

در مطالعه قبلی، دانشمندان دریافتند که این اسپری سطح قند خون پنج شرکت‌کننده را بعد از غذا 20 درصد کاهش می‌دهد.

دکترHood Thabit ، مشاور دیابت، گفت: «هنوز مشخص نیست که اسپری انسولین چقدر ایمن یا مؤثر خواهد بود و مصرف کنندگان چقدر باید برای تأثیر مطلوب بر سطح قند خونشان از آن استفاده کنند.اگر این اسپری بی‌خطر و مؤثر باشد، ممکن است یک گام مهم به جلو برای کسانی باشد که به دلیل فوبیای سوزن از درمان با انسولین امتناع می کنند».

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/insulin-spray-could-soon-end-the-need-for-diabetes-injections.html